-
De verzekeringsbedrijfstak hecht aan
goede voorlichting op het gebied van verzekeringen. Daarom is binnen
de verzekeringsbedrijfstak een Code opgesteld. Deze Code schrijft
voor aan welke punten assurantiekantoren minimaal aandacht moeten
besteden in de voorlichting aan en advisering van consumenten. Het
betreft hier de Gedragscode Informatieverstrekking Dienstverlening
Intermediair, de GIDI.
-
Wij hebben deze Code onderschreven.
In onze voorlichting trachten wij dan ook zo goed mogelijk te
voldoen aan de inhoud van deze Code.
|
-
Wij zijn adviseurs op het gebied van
verzekeringen en andere financiële diensten. Het is onze taak om
samen met u een inventarisatie te maken van de risico’s waar u mee
te maken hebt. Vervolgens gaan wij met u na welke risico’s verzekerd
moeten worden. Hierbij geven wij adviezen welke producten naar ons
oordeel het beste aansluiten bij uw wensen en persoonlijke
omstandigheden.
-
Naast deze advisering begeleiden wij
ook de contacten tussen u en de verzekeringsmaatschappijen waarbij u
de verzekeringen onderbrengt.
-
Wij adviseren klanten integer, maar
laten onze klanten ook de vrije keuze. Daarbij gaan we niet uit van
de slechte kanten van de mens, en hebben derhalve geen databestand
van afspraken, standpunten en wisselingen vastgelegd. Niet de zaken
er omheen, maar de polis is bepalend want die bevat de gemaakte
afspraken.
|
Wij kunnen u adviseren op het gebied van:
-
schadeverzekeringen.
Met dit soort verzekeringen kunt u schade vergoed krijgen die u
lijdt voor het geval dat u bijvoorbeeld ziek wordt en daardoor niet
meer kunt werken, uw bagage tijdens een vakantie zoek raakt, u een
aanrijding met uw auto krijgt, er brand uitbreekt in uw huis etc. U
kunt hierbij denken aan ziektekostenverzekeringen,
arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, een reisverzekering, een
autoverzekering en brandverzekeringen.
-
verzekeringen die een uitkering
garanderen als u of één
van uw gezinsleden blijvend invalide wordt of komt te overlijden.
-
levensverzekeringen.
Hierbij gaat het bijvoorbeeld om verzekeringen waarmee u spaart voor
een aanvullend pensioen, een studie voor uw kind, de aflossing van
een schuld. Voorbeelden zijn: koopsompolis, studieverzekering, een
gemengde verzekering in combinatie met een hypotheek of
financiering.
-
hypotheken. Onze doelstelling hierbij is ervoor te zorgen dat de financiering
voor de aankoop van uw woning goed aansluit bij uw persoonlijke
situatie en uw financiële mogelijkheden.
-
financiële planning.
Dit houdt in dat wij u inzage geven in uw financiële situatie nu en
in de toekomst. In de mate waarin u dat wenselijk acht, kunnen wij u
vervolgens adviseren over financiële producten om uw inkomsten
veilig te stellen dan wel te doen toenemen.
Uit hoofde van ons werk,
beschikken wij over gegevens van u als klant. Conform de Wet bescherming
persoonsgegevens zullen deze niet zonder uw toestemming aan derden ter
beschikking worden gesteld.
Indien
u ons inschakelt op het gebied van deze verzekeringen, kunt u van ons,
wanneer u dat wenst, de volgende dienstverlening verwachten:
-
Wij maken een inventarisatie van uw
huidige verzekeringspakket. Hierbij adviseren wij u welk deel van de
risico’s u zou moeten verzekeren en welke risico’s u wellicht voor
eigen rekening kunt nemen.
-
Wij helpen u met het tijdig opzeggen
van bestaande verzekeringen die elders lopen.
-
Wij geven u tips en adviezen zodat u
de kans op schade door bijvoorbeeld brand of diefstal kunt
verminderen en daarmee onnodige premielasten kunt voorkomen.
-
Samen met u letten wij erop dat u
niet te veel, maar ook niet te weinig, verzekert.
-
Wij lopen met u, mits u dat op prijs
stelt, de verschillen in voorwaarden door tussen gelijksoortige,
concurrerende verzekeringsproducten. Wij geven hierbij ons advies
teneinde u te helpen bij de keuze van voorwaarden zodat deze het
beste aansluiten bij uw specifieke wensen en omstandigheden.
-
Wij staan u terzijde bij het
invullen van de aanvraag van een verzekering.
-
Wij controleren met u of de aanvraag
van een verzekering correct en volledig is opgesteld.
-
In een later stadium controleren wij
of de polis die u van de verzekeraar ontvangt conform de aanvraag
is.
-
Indien noodzakelijk en gewenst
besteden wij aandacht aan een voorlopige dekking. Dit is belangrijk
wanneer het gaat om een risico dat zich kan voordoen tussen het
moment waarop u de verzekering aanvraagt en het moment dat de
verzekeringsovereenkomst tot stand is gekomen. Soms duurt de
acceptatie enige dagen. Soms moet eerst aanvullende informatie
worden verstrekt. Indien precies in die periode een schade optreedt,
kan het belangrijk voor u zijn dat u hiervoor verzekerd bent. Niet
in alle gevallen zijn verzekeringsmaatschappijen overigens bereid
voor deze periode een voorlopige dekking te verlenen.
-
In een aantal gevallen bespreken wij
bij het einde van de verzekeringsperiode met u wat voor u de meest
wenselijke keuze is: de verzekering voortzetten, aanpassen of bij
een andere verzekeraar onderbrengen.
-
Mocht u schade ondervinden, dan
behartigen wij uw belangen. Bijvoorbeeld in het contact met de
verzekeringsmaatschappij.
-
Indien er sprake is van overlijden
of blijvende invaliditeit, zullen wij die maatregelen namens u
treffen die noodzakelijk zijn om de verzekeringsmaatschappij in
staat te stellen de uitkering te verrichten waarop u of uw
erfgenamen recht hebben op grond van de afgesloten verzekering
Indien
u ons op het gebied van levensverzekeringen inschakelt, kunt u van ons,
wanneer u dat wenst, de volgende dienstverlening verwachten:
-
Wij inventariseren uw
gezinssamenstelling en onderzoeken welke voorzieningen u al hebt.
Tevens onderzoeken wij welke voorzieningen u al hebt getroffen voor
uw pensioen.
-
Wij onderzoeken vervolgens met u
welke risico’s u kunt verzekeren en welke risico’s u zelf kunt
dragen.
-
In onze adviezen houden wij rekening
met de fiscale mogelijkheden zoals die voor uw situatie gelden.
-
Wij geven u informatie over de
verschillen in producten en voorwaarden. Hierbij geven wij u ook
informatie over de kosten en het te verwachten rendement in relatie
tot het risico dat u mogelijk loopt.
-
Wij staan u terzijde bij het
invullen van de aanvraag van een verzekering.
-
Wij controleren met u of de aanvraag
van een verzekering correct en volledig is opgesteld.
-
In een later stadium controleren wij
of de polis die u van de verzekeraar ontvangt conform de aanvraag
is.
-
Indien noodzakelijk, bieden wij
begeleiding bij het verzorgen van de medische keuring.
-
Net als bij schadeverzekeringen
besteden wij voor zover noodzakelijk en gewenst aandacht aan een
voorlopige dekking. Dit is belangrijk wanneer het gaat om een risico
dat zich kan voordoen tussen het moment waarop u de verzekering
aanvraagt en het moment dat de verzekeringsmaatschappij de
verzekering accepteert. Indien precies in die periode een schade
optreedt, kan het belangrijk voor u zijn dat u hiervoor verzekerd
bent. Niet in alle gevallen zijn verzekeringsmaatschappijen
overigens bereid voor deze periode een voorlopige dekking te
verlenen.
-
Indien relaties van ons kantoor
wijzigingen willen aanbrengen in de wijze waarop spaarpremies namens
onze relaties door verzekeringsmaatschappijen worden belegd,
begeleiden wij de communicatie hierover met de betreffende
financiële instelling.
-
Een levensverzekering sluit u voor
een langere periode. Door verandering van omstandigheden kan het
voorkomen dat u eerder dan gepland de verzekering wilt beëindigen.
In een dergelijke situatie geven wij u inzicht in de fiscale en
financiële consequenties van deze voortijdige beëindiging. Samen met
u bespreken wij de verschillende mogelijkheden van bijvoorbeeld
afkoop of het premievrij maken van de levensverzekering.
-
Ook kunnen wij u bijstaan bij het
regelen van waardeoverdracht van het opgebouwde pensioen bij
echtscheiding of veranderen van baan.
-
Indien de datum waarop de
levensverzekering tot uitkering komt bekend is, bespreken wij met u
op welke wijze de uitkering het best kan geschieden en indien
gewenst de mogelijkheden van herbelegging.
-
Wij controleren of de hoogte van de
uitkering correct is gelet op de polisvoorwaarden zoals die voor u
gelden.
-
Indien recht op een uitkering
ontstaat door overlijden van de verzekerde zullen wij namens u
maatregelen treffen die noodzakelijk zijn om de
verzekeringsmaatschappij in staat te stellen die uitkering aan u of
uw erfgenamen te verrichten.
|
-
U mag aan onze adviezen en
dienstverlening zeer hoge eisen stellen; maar wij verwachten ook een
paar dingen van u. In elk geval dat u de juiste gegevens verstrekt.
Dit is in uw eigen belang. Mocht in geval van schade achteraf
blijken dat u onjuiste of onvolledige informatie heeft gegeven, dan
kan het zijn dat op grond van de verzekeringsvoorwaarden de
verzekeraar gerechtigd is bij schade deze niet of niet geheel te
vergoeden.
-
Hebt u elders verzekeringen lopen,
dan is het voor ons belangrijk dat wij dat weten. Deze informatie is
nodig om te bepalen of er in uw geval sprake is van onder- of juist
oververzekering.
-
Ook als uw persoonlijke situatie
wijzigt of er zich wijzigingen voordoen met betrekking tot
verzekerde zaken, verwachten wij van u dat u dit aan ons doorgeeft.
Dit is belangrijk om te voorkomen dat belangrijke risico’s
onverzekerd blijven.
-
Onder wijziging van persoonlijke
situatie vallen onder meer de volgende onderwerpen: geboorte,
samenwonen, huwelijk, scheiding, overlijden, wijziging van
bestemming van uw woning, wijziging van beroep, relevante
verandering van inkomen, aanschaf van kostbare zaken, aan- en
verbouw van uw woning, verhuizing en beëindiging van of wijziging in
elders lopende verzekeringen.
-
Wij onderhouden alle contacten met
de verzekeraar. In het geval u zelf in contact wilt staan met de
verzekeraar, stellen wij deze daarvan op de hoogte. Graag worden wij
door u op de hoogte gesteld van eventuele rechtstreekse communicatie
met de verzekeraar.
-
Wij onderhouden contacten met
verzekeraars via elektronische weg. U dient derhalve de van ons c.q.
verzekeraar ontvangen stukken op hoofdpunten door te nemen en
onmiddellijk te reageren als er iets niet klopt.
|
Wij willen goed bereikbaar
zijn voor onze relaties.
-
U kunt op de volgende wijze contact
met ons opnemen:
-
schriftelijk naar Kees Toonen
Assurantiën, Postbus 442, 2700 AK Zoetermeer;
-
telefonisch via telefoonnummer
079 – 3 61 04 07;
-
per fax via nummer 079 – 3 620
529;
-
per e-mail via
info@adveko.nl;
-
bezoek volgens afspraak op ons
kantoor Marsgeel 25, te Zoetermeer.
-
Onze kantoor is op werkdagen
bereikbaar van 09.00 tot en met 17.00 uur. Buiten deze tijden kunt u
proberen ons te bereiken op bovenstaand nummer.
-
Bij spoed, zoals ongeval,
overlijden, of ingrijpende schade kunt u ons bereiken via
telefoonnummer: (06) 22 22 27 62
-
Als niemand aanwezig is, kunt u uw
boodschap inspreken op ons antwoordapparaat. U wordt dan zo spoedig
mogelijk teruggebeld.
|
Premiebetalingen kunnen op verschillende wijze plaatsvinden. Bij
elke polis wordt aangegeven welke incassomethode zal worden gevolgd.
-
Indien wij u laten weten dat de door
u verschuldigde premie door ons namens de verzekeringsmaatschappij
bij u zal worden geïncasseerd, kunt u kiezen voor een aantal wijzen
van betaling:
-
zenden van een nota met betaling
door u per bank of giro;
-
u kunt ons machtigen om de
premie via automatische incasso van uw bank- of girorekening te
laten schrijven.
-
Premies worden in principe per jaar
betaald.
-
In overleg met ons kunt u ervoor
kiezen premies per half jaar, kwartaal of maandelijks te betalen.
-
Als er kosten zijn gemoeid met de
periodieke premiebetaling, dan wordt u daarover vooraf ingelicht.
-
Als u eenmaal uw premie aan ons hebt
betaald, bent u bevrijd van betaling aan de verzekeraar. Daar zorgen
wij immers voor.
-
Als uw premie belegd wordt in
aandelen, vermeldt de verzekeringsmaatschappij altijd tegen welke
koers dat gebeurt. Wij stellen u hiervan dan op de hoogte.
-
Als u kiest voor gespreide
premiebetaling, dan betaalt u daar in sommige gevallen een opslag
voor.
-
U kunt de verzekeraar machtigen om
de premie via automatische incasso van uw bank- of girorekening te
laten schrijven of u kunt uw premie overmaken met behulp van een
acceptgiro.
-
Premies worden in principe per jaar
betaald.
-
In overleg met ons kunt u ervoor
kiezen premies per half jaar, kwartaal of maandelijks te betalen.
-
Als er kosten zijn gemoeid met de
periodieke premiebetaling, dan wordt u daarover ingelicht.
-
Als u vragen hebt over de
afschrijving, het niet eens bent met de hoogte van de afschrijving
of een afschrijving wilt terugvorderen, kunnen wij u hierin
adviseren en bijstaan.
-
Als u kiest voor gespreide
premiebetaling, dan betaalt u daar in sommige gevallen een opslag
voor.
- Het is belangrijk dat u de
premies tijdig betaalt. Indien u de premie niet tijdig betaalt kan
de verzekeringsmaatschappij in bepaalde omstandigheden bij schade
weigeren deze te vergoeden. Ook kan dan alsnog de verschuldigde
premie gerechtelijk worden geïncasseerd. De hieraan verbonden kosten
kunnen aan u in rekening worden gebracht.
- Als u verwacht niet op tijd te
kunnen betalen, informeert u ons dan tijdig, zodat we naar een
oplossing kunnen zoeken.
- Indien u op grond van de
verzekeringsvoorwaarden recht hebt op gehele of gedeeltelijke
premierestitutie zullen wij namens u de contacten met de
verzekeringsmaatschappij hierover verzorgen.
|
G.
Onze relatie met verzekeraars
Kees Toonen Assurantiën onderhoud geen (financiële) banden met
verzekeraars. Er is geen sprake van aandelenbelang of
productieafspraken. Kees Toonen Assurantiën is dus geheel onafhankelijk.
Indien hierin verandering optreedt zullen wij dit aan alle partijen
bekend maken. Doordat wij onafhankelijk zijn kunnen wij met nagenoeg
alle marktpartijen zaken doen. Praktisch is dit echter moeilijk
uitvoerbaar, waardoor op basis van premie/voorwaarden en prestaties er
een aantal voorkeurverzekeraars zijn. Deze voorkeurverzekeraars zullen
voortdurend geëvalueerd worden en daar waar de combinatie van
premie/voorwaarden en prestaties er aanleiding voor geven zullen er
mutaties plaats vinden.
|
Wij ontvangen van de
verzekeringsmaatschappijen waar uw verzekering gesloten is een
kostenvergoeding die onderdeel vormt van de premie die bij u in rekening
wordt gebracht. Indien er extra diensten aan u worden geleverd waarvoor
u rechtstreeks kosten in rekening worden gebracht informeren wij u
hierover vooraf.
-
Sommige
van onze diensten berekenen wij u op basis van uurtarieven die wij
vooraf met u hebben overlegd.
- Voordat
wij aan een opdracht beginnen, maken we een inschatting van zowel de
inhoud van de dienstverlening, als de kosten die hiermee gemoeid
zijn.
- Op het
moment dat meerwerk ontstaat ten opzichte van de aangenomen
opdracht, stellen wij u op de hoogte van de financiële consequenties
die dit heeft.
- Wij
vragen bij sommige opdrachten een voorschot op de nog te maken
kosten.
- Wij
specificeren onze nota’s naar opdracht en het aantal uren dat
daarmee gemoeid is.
|
I.
Onze kwaliteit
-
Ons kantoor is
geregistreerd voor de Wet op het
Financiele Toezicht onder vergunningnr. 12009547.
Registratie is een wettelijke
verplichting om te kunnen bemiddelen bij verzekeringen.
-
Ons kantoor is ingeschreven in het
register, dat de Autoriteit Financiële Markten op grond van
artikel 21 Wet toezicht effectenverkeer 1995 aanhoudt.
-
Onze adviseurs bekwamen zich in hun
vak via permanente educatie.
-
Wij zijn in het bezit van een
beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekering geeft binnen
de grenzen van de polis dekking voor de aanspraken die verband
houden met beroepsfouten. Voor u geeft dit extra zekerheid.
|
-
U hebt het recht om op elk moment de
relatie met ons kantoor te beëindigen. U kunt uw
verzekeringsmaatschappij verzoeken de lopende verzekeringen over te
dragen naar de adviseur van uw keuze.
-
Ook wij kunnen het initiatief nemen
om de relatie met u te beëindigen. Dit laat onverlet dat bestaande
verzekeringscontracten in stand blijven. De zorgplicht van uw
verzekering ligt bij ons totdat een ander intermediair deze
zorgplicht overneemt.
|
-
Als u een klacht hebt over een
afhandeling of onze werkwijze in het algemeen of over gebrekkige
informatie over de wijze van onze dienstverlening, verzoeken wij u
ons daar zo spoedig mogelijk over te informeren.
-
Na ontvangst van uw klacht nemen wij
snel contact met u op.
-
Mochten wij gezamenlijk niet tot een
bevredigende oplossing kunnen komen, dan kunt u met uw klacht
terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening.
U kunt zich tevens tot de Burgerlijke Rechter wenden. |